SEO guide 2019 Maximera din sökmotoroptimering

SEO-guide för On-Page sökmotoroptimering, hjälp för att skapa en perfekt sidas struktur (Uppdaterad 2019)

När det gäller On-page SEO, är jag säker på att du har hört tillräckligt om metataggar och sökordstäthet för att räcka en hel livstid.
Om du letar efter några praktiska strategier som du kan använda på din webbplats idag, kommer du att ❤️denna artikel.
Det är en enkel checklista som kommer att dra in mer sökmotortrafik från allt innehåll som du publicerar:

SEO guide 2019

Här är en detaljerad lista av On-page SEO-insikterna från infografiken:

1. Använd SEO-vänliga URL

Google har uppgett att de första 3-5 orden i en URL ges större vikt. Och vår rankingfaktorstudie visade att korta webbadresser kan ha en fördel i sökresultaten.
Så jag rekommenderar att dina webbadresser är korta och enkla.
Och inkludera alltid ditt sökord i din webbadress.

Med andra ord:
Undvik ful URL: puffer.se/p=123
Eller lång URL: puffer.se/8/6/16/cat=SEO/on-page-seo-is-so-amazing-omg-its-the-best

2. Börja titeln med sökordet

Din titeltagg är den viktigaste faktorn för On-page SEO.
Generellt sett gäller att desto närmare sökordet är titeltaggens början, desto större vikt har det hos sökmotorer. Här är en lista med SEO-verktyg.

Du behöver inte alltid börja din titeltagg med ditt målsökord. Men om det finns ett sökord du siktar på, försök att använda det mot början av titeln.

3. Lägg till bestämningsord till din titel

Att använda bestämningsord som ”2018”, ”bästa”, ”guide”, ”checklista”, och ”recension” kan hjälpa din rankning för long-tail versioner av ditt målsökord.

4. Omgiv din bloggposttitel med en H1-tagg

H1-taggen är din ”rubriktagg”. De flesta CMS (som WordPress) lägger automatiskt till H1-taggen till din bloggposttitel. Om detta är fallet, är du redan klar.
Men vissa teman åsidosätter denna inställning. Kolla din sidas kod för att se till din titel får den H1-kärlek den förtjänar.

Jag brukade anta att WordPress utrustade mina inläggstitlar med H1-taggar… tills jag faktiskt kollade i min sidas kod.
Då upptäckte jag att WordPress-teman ibland använder H1-taggarna för att öka text-storleken. Som ett exempel, brukade mitt område för att skriva upp sig för nyhetsbrevet vara omgivet av en H1-tagg:

Det kan vara värt att kolla in din sidas kod för att försäkra dig om att du bara har en H1-tagg per sida. Och den H1-taggen borde innehålla ditt målsökord.

5. Glittra med multimedia

Text kan bara ta ditt innehåll en bit. Engagerande bilder, videor och diagram kan reducera avvisningsfrekvensen och öka tiden på sidan; två viktiga faktorer för användarinteraktion som höjer rankningen.

Multimedia hjälper dig att boosta de användarinteraktionssignaler som Google har börjat ägna mer uppmärksamhet.
Och det ökar det upplevda värdet av ditt innehåll – vilket betyder att människor mer troligtvis kommer att länka till det.”

6. Omgiv underrubriker av H2-taggar

Inkludera ditt målsökord i minst en underrubrik… och omgiv den med en H2-tagg

Detta kommer definitivt inte vara den avgörande faktorn i dina ansträngningar för On-page SEO. Men våra test har visat mig att det kan ha en effekt att omge ditt målsökord i en H2-tagg.

7. Släpp dina sökord i dina första 100 ord

Dina sökord borde synas i artikelns första 100-150 ord.

”Detta är något du borde göra naturligt.
Men många börjar sina inlägg med ett långt slingrande intro… och använder sitt sökord för första gången MYCKET senare.
Släpp istället ditt sökord någonstans bland de första 100 orden. Detta hjälper Google att förstå vad din sida handlar om.”

8. Använd Responsiv Design

Google började straffa sidor som inte är mobilvänliga år 2015. Och de kommer antagligen att bli ännu hårdare på det i framtiden. Om du vill att din sida ska vara mobilvänlig, rekommenderar jag Responsiv Design

Jag skulle bli förvånad om din sida inte är mobilvänlig ännu. Men om den inte är det, kanske moroten av mer sökmotortrafik kommer få dig att ta steget.
Och om du ska göra din sida mer mobilvänlig rekommenderar jag responsiv design. Enligt min åsikt är det idealt för användarerfarenhet. Dessutom föredrar Google det.

9. Använd utgående länkar

Detta är en enkel White Hat SEO-strategi för att öka din trafik.
Utgående länkar till relaterade hjälper Google att förstå din sidas ämne. De visar även Google att din sida är ett nav för kvalitetsinfo.

Att inte länka utåt är kanske det främsta SEO-misstaget jag ser människor göra. Jag försöker använda 2-4x utgående länkar per 1000 ord. Det är en bra tumregel för de flesta sidor.
Kom ihåg att sidorna du länkar till reflekterar tillbaka på dig. Så se till att du länkar till sidor med auktoritet på ämnen när det är möjligt.

10. Använd interna länkar

Interna länkar är så outnyttjat. Använd 2-3 i varje inlägg.

Om du vill se ett fantastiskt exempel på hur du kan använda interna länkar på din sida, kolla in Wikipedia.

 

 

De lägger till sökords-rika interna länkar till varje inlägg:
Uppenbarligen kan de komma undan med 50+ interna länkar per sida eftersom de är Wikipedia. Jag rekommenderar en enklare (och tryggare) approach: länka till 2-5 äldre inlägg varje gång du publicerar ett nytt.

11. Boosta sidohastigheten

Google har officiellt uppgett att sidladdningshastighet används som en SEO-rankningssignal (och de har nyligen gjort Sidohastighet ÄNNU viktigare). Du kan boosta din sidohastighet genom att använda CDN, komprimera bilder, och byta till snabbare hosting.
Se till att din sida inte behöver mer än 4 sekunder att ladda: MunchWeb fann att 75 % av användare inte skulle besöka en sida igen om den tog mer än 4 sekunder att ladda.
Du kan enkelt kolla din sidas laddtid och prestanda med de utmärkta GTMetrix.com, Pingdom eller Google Page Speed Insights

CDN och cache-plugin är bra, men att investera i premium hosting är #1 på listan över saker du kan göra för att få din sida snabbare.
Hosting för 50 kr/månad är helt okej för vad du betalar för det. Men de kommer inte att ge dig riktigt bra hastighet.
Jag har bokstavligen minskat laddningstider från 6 sekunder till mindre än 2 sekunder genom att byta från en 50 kr delad hostingplan till en dedikerad server. Använder du WordPress finns det mycket att göra med plugins som exempelvis WP Fastest Cache.
Från konverterings- och SEO-synpunkt, är det svårt att slå ROI för premium hosting.

12. Strö ut LSI-sökord

LSI-sökord är synonymer som Google använder för att avgöra en sidas relevans (och möjligtvis kvalitet). Strö ut dem i varje inlägg.

Jag blir inte galen över LSI-sökord eftersom jag ofta skriver MYCKET långa inlägg.
(Långt innehåll ökar chansen att du naturligt använder LSI-sökord).
Men om du vill vara 100 % säker på att du använder LSI-sökord, sök efter ditt sökord i Google och scrolla ner till ”sökningar relaterade till…”-området på botten av sidan:

Sökningar relaterade till On-page SEO
Off-page SEO
On-page SEO wiki
On-page SEO guide
On-page SEO betydelse
On-page SEO tekniker
On-page SEO vs Off-page SEO
On-page SEO checklista
On-page SEO kontroll

Släng in en eller två av dessa i ditt inlägg.

13. Bildoptimering

Se till att minst en bilds filnamn inkluderar ditt målsökord (till exempel, på_sidan_SEO.png) och att ditt målsökord är del av din bilds Alt-text (till exempel, on_page_seo_karta).

En annan anledning att optimera dina bilder för SEO: det ger sökmotorer ytterligare en vink om vad sin sida handlar om… vilket kan hjälpa den ranka i organisk sökning.
När Google ser bilder med alt-texten ”blå widgets” och ”gröna widgets” säger dessa: ’denna sida handlar om widgets’.

14. Använd sociala delningsknappar

Sociala signaler kanske inte spelar en direkt roll i din sidas rankning. Men delningar i sociala medier genererar fler ögon på ditt innehåll.
Och desto fler ögon du drar till dig, desto mer troligt är det att någon länkar. Så var inte blyg med att ge sociala delningsknappar en framstående plats på din sida.
Faktum är att en studie av BrightEdge fann att framträdande sociala delningsknappar ökar social delning med 700 %.

Sociala signaler är inte en viktig del av Googles algoritm. Men sociala delningar på sidor som Facebook, Twitter och Google+ kan ge dig en indirekt rankningsboost.

15. Skriv långa inlägg

SEO-ordspråket ”length is strength” stöddes av en branschstudie som fann att längre inlägg eller innehåll tenderar att få betydligt högre rankning på Googles första sida.
Sikta på minst 1900 ord för varje bit innehåll du publicerar.

Som regel ser jag till att alla mina artiklar har 1000+ ord av matigt, användbart innehåll. Och några av mina ultimata guider tickar in på över 5000 ord.
Längre innehåll hjälper dig att ranka bättre för ditt målsökord och drar in mer trafik genom long-tail sökningar… vinn-vinn!

16. Boosta ”Dwell Time”

Om någon klickar på tillbakaknappen omedelbart efter att ha landat på din sida, talar detta om för Google på svart och vitt: detta är en sida av låg kvalitet.
Därför använder Google ”dwell time” för att mäta ditt innehålls kvalitet. Öka din genomsnittliga dwell time genom att skriva långa engagerande texter som gör att folk fortsätter läsa.

Här är några till viktiga faktorer för On-page SEO som inte fick plats i infografiken:

Kvalitetsinnehåll: Jag vet att du är trött på att höra om ”kvalitetsinnehåll”.
Även om sökmotorer inte har något direkt sätt att avgöra kvalitet, har de massor an indirekta metoder, som:

  • Återbesökare
  • Chrome-bokmärken
  • Tid på sidan
  • Dwell time
  • Google-sökningar för ditt varumärke

Med andra ord kommer bra innehåll definitivt inte att skada dig. Så det finns ingen anledning att INTE publicera fantastiska grejer varje gång.

Uppmuntra blogg-kommentarer: Jag har länge misstänkt att sidor med massor av högkvalitativa blogg-kommentarer ger dig ett litet övertag i Googles sökresultat.
Därför blev jag inte förvånad när Google sa att ett frodande community på din sida kan hjälpa din rankning ”mycket”:

Jennifer Slegg 27 Apr
@jenstar
@methode Detsamma gäller för kommentarer på blogginlägg, eller hur? Särskilt eftersom vi ser rankning för innehåll i kommentarer (och hjälper visa auktoritet).

Gary Illyes Följ
@methode
@jenstar japp. Generellt gäller att om vi ser att det finns ett sunt och frodande community på en sida, kan det hjälpa en hel del

Därför är det smart att uppmuntra människor att kommentera dina blogginlägg.

Maximera organisk CTR: Jag har inga tvivel om att Google använder organisk klickfrekvens som en rankningssignal.
Och även om de inte gör det bör du FORTFARANDE optimera din Google-rankning för CRT.
(Fler klick: mer trafik)

Denna video kommer visa dig exakt hur du gör detta

Användarintention: Detta är en viktig faktor.
Google RankBrain mäter hur sökare interagerar med ditt innehåll.
(Till exempel ägnar RankBrain mycket uppmärksamhet på CTR och Dwell Time… två faktorer jag redan pratat om i denna guide).
RankBrains ultimata mål är att avgöra om användare är nöjda med ditt innehåll.
Med andra ord, matchar ditt innehåll med användarintentionen? Om inte, kommer det blir MYCKET svårt att ranka högt (även om din sida är sökordsoptimerad).
Men om du skapar en sida som gör användare glada, kommer Google att ta dig till toppen av SERP:erna.
Till exempel, säg att du vill ranka högt för sökordet ”Paleo diet frukost”. Gör en Google-sökning för den termen och ögna igenom topp 5-resultaten.

Vad märker du?
Alla resultat är listor på recept.
Med andra ord, folk som söker efter det sökordet vill inte veta varför frukost är viktigt (eller inte viktigt) i en Paleodiet. De vill inte veta ”en Paleofrukosts fem beståndsdelar”. De vill helt enkelt ha en lista på recept.
Så desto bättre du tillfredsställer användarintention i största allmänhet, desto bättre kommer du att ranka.

Så här använder du dessa tekniker för din sida

Jag har gjort en gratis On-page SEO-checklista för dig som kommer att hjälpa dig att sätta dessa tekniker i handling för din sida.
Den stakar ut – steg-för-steg – exakt hur du kan använda teknikerna jag pratat om i detta inlägg… inklusive 2 strategier jag inte inkluderat i infografiken.

Här kan du ladda ner checklistan

 




2 COMMENTS

Gunnar Matsson2018-12-11 12:00:12

Tack för bra artikel! 🙌🏼

    Admin2018-12-11 20:58:59

    Tack! :)




LEAVE A REPLY

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url