Googles 200 Rankningfaktorer: Den kompletta listan 2019

Googles 200 Rankningfaktorer: Den kompletta listan 2019

Du kanske redan vet att Google använder över 200 rankningfaktorer i sin algoritm?
Men vad i hela friden är de för några?
Tja, här kommer något för dig, för jag har sammanställt en komplett lista.
Vissa är bevisade...
Vissa är kontroversiella...
Andra är ren SEO-nördspekulation
Men de är alla här.
Och jag har nyligen uppdaterat hela denna lista för 2019, låt oss börja.

Domänfaktorer

  1. Domänens ålder: I denna video uppger Googles Matt Cutts att:

"Skillnaden mellan en domän som är sex månader och en som är ett år gammal är inte alls särskilt stor."

Med andra ord, de använder domänens ålder men det är inte särskilt viktigt, många SEO:s spekulerar dock om Sandboxeffekten på nya domäner.

  1. Sökordet finns i toppdomänen: Detta ger inte den boost det brukade göra. Men att ha sökordet i din domän fungerar fortfarande som en relevanssignal.
  2. Sökordet är första ordet i domänen: En domän som börjar med sitt målsökord har en fördel över sidor som antingen inte har sökordet i sin domän (eller har sökordet i mitten eller mot slutet av domänen).
  3. Domänens registreringslängd: Ett Google Patent uppger:

”Värdefulla (legitima) domäner är ofta betalade flera år i förväg, medan doorway-domäner (illegitima) sällan används under mer än ett år. Därför kan datum som domänen utgår i framtiden vara en faktor för att bedöma domänens legitimitet.”

  1. Sökordet i subdomänen: Moz expertpanel är överens om att ha ett sökord i subdomänen kan boosta rankningar.
  2. Domänhistorik: En webbplats med ständigt förändrat ägarskap kan indikera till Google att det är dags att "återställa" webbplatsens historia, och negligera länkar som leder till domänen. Eller i vissa fall kan en straffad domän bära med sig straffet till den nya ägaren.
  3. Exakt matchningsdomän: EMD kan fortfarande ge dig en liten fördel. Men om din EMD råkar vara en webbplats med låg kvalitet, är den sårbar för EMD-uppdateringen.

Google EMD-uppdatering
Christoph C. Cemper, 25 oktober 2012, 14.23

Nu är det officiellt – inga fler gratisluncher för EMD, nu när Google EMD-uppdateringen har lanserats. Det fungerade väl ett tag. En hel industri av exakt matchningsdomän-verktyg och mäklare dök upp. försäljningspriser för ansedda namn gick i taket när det var ett riktigt ”Money Keyword”.

EMD (d.v.s. sökordsdomäner) är, generellt sett, domännamn som exakt matchar sökorden webbplatsen vill synas på. Exempelvis, om en webbplats vill ranka för termen "hyra bil", skulle en exakt matchningsdomän vara "hyrabil.se".
I flera år har detta varit en gratislunch för de väl insatta, och nu är detta kryphål stängt, precis som andra kryphål har stängts ned tidigare men istället för att klaga på att en gratislunch försvinner, borde SEO:s vara glada över att de haft den. Detta billiga sätt att skaffa trafik, tack vare att Google varit ganska långsamma med att stänga kryphålet, är nu borta. EMD kan dock fortfarande ge en extra boost för din ranking men det är väldigt viktigt att den byggs med mycket innehåll, är det tunt med innehåll riskerar du bestraffning av sökmotorjätten.

8. Offentlig vs privat WhoIS: Privat WhoIs-information kan vara ett tecken på att ”något är suspekt med denna sida". Googlaren Matt Cutts citeras:

”…När jag kollade upp deras whois, hade de alla ”whois privacy protection service” inställt. Det är relativt ovanligt… Att ha whois-sekretess påslaget är inte automatiskt dåligt, men om du lägger ihop flera av dessa faktorer, talar du ofta om en mycket annorlunda sorts webbmaster än den som bara har en webbplats eller två.”

  1. Straffad WhoIs-ägare: Om Google identifierar en särskild person som spammare, är det rimligt att de skulle se över andra webbplatser som ägs av samma person.
  2. TLD: Att ha en nationell toppdomän som .se kan hjälpa sidan att ranka för just sverige men det kan minska webbplatsens förmåga att ranka globalt.

On-page faktorer

  1. Sökordet i titeltaggen (Eng. Title): Fast det inte är lika viktigt som det en gång var, fortsätter din titeltagg att vara en viktig On-page SEO-signal.
  2. Titeltaggen börjar med sökordet: Enligt Moz presterar titeltaggar som börjar med ett sökord bättre än titeltaggar där sökordet ligger mot slutet av taggen.
  3. Sökordet i beskrivningstaggen (Eng. Meta description): Google använder inte metabeskrivningstaggen som en direkt rankningssignal. Men din beskrivningstagg kan påverka klickfrekvensen, vilket är en viktig rankingfaktor.
  4. Sökordet finns i H1-taggen: H1-taggar är en ”andra titeltagg”. Tillsammans med din titeltagg använder Google din H1-tagg som en sekundär relevanssignal, enligt resultat från denna korrelationsstudie.
  5. TF-IDF: Ett snyggt sätt att säga: ”Hur många gånger dyker ett särskilt ord upp i ett dokument?” Ju oftare ett ord används på en sida, desto mer troligt är det att sidan handlar om det ordet. Google använder troligtvis en sofistikerad version av TF-IDF.
  6. Innehållslängd: Innehåll med fler ord kan täcka ett större område och föredras troligtvis i algoritmen jämfört med kortare, ytliga artiklar. Faktum är att en nyligen gjort branschstudie på rankningfaktorer fann att innehållslängd korrelerade med SERP-position.
  7. Innehållsförteckning: att använda en länkad innehållsförteckning kan hjälpa Google att bättre förstå din sidas innehåll.
  8. Sökordstäthet: Inte lika viktigt som det en gång var, men Google kan använda det för att avgöra webbplatsens ämne. Att överdriva kan dock skada dig istället.
  9. Latent Semantisk Indexering av Sökord i innehåll (LSI): LSI-sökord hjälper sökmotorer att extrahera mening från ord som har mer än en mening (till exempel: datorföretaget Apple jämfört med Apple, frukten äpple). Närvaron/Frånvaron av LSI fungerar antagligen också som en kvalitetssignal för innehåll. Sök på ditt sökord i Google och scrolla längst ned så ser du LSI-sökorden.
  10. LSI-sökord i titel och beskrivnings-taggar: Precis som med webbsideinnehåll kan LSI-sökord i sidans metataggar antagligen också hjälpa Googla skilja på ord med flera möjliga betydelser. Kan också fungera som en relevanssignal.
  11. Sidan behandlar ämnet djupgående: Det finns en känd korrelation mellan hur djupt ämnet behandlas och Googles rankningar. Därför har antagligen sidor som täcker all möjliga vinklar en fördel över sidor som bara berör ett ämne ytligt.
  12. Sidladdningshastighet via HTML: Både Google och Bing använder sidladdningshastighet som rankningfaktor. Sökmotorerna kan uppskatta din sidohastighet ganska korrekt baserat på din sidas HTML-kod.
  13. Sidladdningshastighet via Chrome: Google kan också använda Chromes användardata för att få ett bättre grepp om en sidas laddtid. På det sättet kan de mäta hur snabbt en sida faktiskt laddar för användare.
  14. Användning av AMP: Trots att det inte är en direkt Google rankningsfaktor, kan AMP vara ett krav för att ranka i den mobila versionen av Google News Carousel.
  15. Entitetsmatchning: Matchar en sidas innehåll den ”entitet” som en användare letar efter. Om så är fallet, kan en sida få en rankningboost för det sökordet.
  16. Google Hummingbird: Denna ”algoritmändring” hjälpte Google att röra sig längre än bara sökord. Tack vare Hummingbird kan Google nu bättre förstå en webbsidas ämne.
  17. Duplicerat innehåll: Identiskt innehåll på samma sida (också något modifierat) kan negativt påverka en sidas synlighet i sökmotorerna.
  18. Rel=Canonical: Om det används på rätt sätt, kan användande av denna tagg hindra Google från att straffa din sida för duplicerat innehåll.
  19. Bildoptimering: Bilder skickar viktiga relevanssignaler till sökmotorer genom sina filnamn, alt-text, titlar, beskrivning och bildtext.
  20. Innehållets ålder: Google Caffeine-uppdateringen föredrar nyligen publicerat eller uppdaterat innehåll, särskilt för tidskänsliga sökningar. För att belysa denna faktors vikt, visar Google datum för när en sida senast uppdaterats för vissa sidor.
  1. Magnituden hos innehållsuppdateringar: Betydelsen av redigeringar och ändringar tjänar också som en färskhetsfaktor. Att ta bort eller lägga till hela sektioner är av större betydelse än att ändra runt ordningen eller fixa ett stavfel.
  2. Historiska siduppdateringar: Hur ofta har sidan blivit uppdaterad över tid? Dagligen, veckovis, varje 5 år? Siduppdateringarnas frekvens kan också spela roll i dess färskhet.
  3. Sökordet i brödtext: Att ha sökorden i sidoinnehållets första 100 ord korrelerar till förstasiderankning hos Google.
  4. Sökord i H2, H3-taggar: Att ha ditt sökord i underrubriker i H2 eller H3-format kan vara en annan svag relevanssignal. Faktum är att googlaren John Mueller konstaterar:

”Dessa rubriker i HTML hjälper oss att förstå sidans struktur.”

  1. Utgående länkars kvalitet: Många SEO:s tror att det skickar förtroendesignaler till Google att länka till auktoritetssidor och detta backas upp av en nyligen gjord bransch-studie.
  2. Utgående länk-teman: Enligt the Hilltop Algorithm, kan Google använda innehållet på sidan du länkar till som relevanssignal. Om du till exempel har en sida om bilar som länkar till film-relaterade sidor, kan detta tala om för Google att din sida handlar om filmen ”Bilar”, och inte automobilen.
  3. Grammatik och stavning: Korrekt grammatik och stavning är en kvalitetssignal, men Cutts gav blandade signaler några år sedan om huruvida det var viktigt eller ej.
  4. Syndikerat innehåll: Är innehållet på sidan originellt? Om det är hopskrapat eller kopierat från en indexerad sida kommer det inte rankas väl alls… och kanske inte indexeras alls.
  5. Mobilvänlig uppdatering: Ofta refererat till som ”Mobilegeddon”, denna uppdatering belönade sidor som var korrekt optimerade för mobila enheter.
  6. Mobilanvändbarhet: Webbplatser som mobilanvändare enkelt kan använda har en fördel i Googles ”Mobile-first index.”
  7. ”Gömt” innehåll på mobil: Gömt innehåll på mobila enheter: Gömt innehåll på mobila enheter riskerar att inte indexeras (eller inte ha lika mycket vikt) jämfört med fullt synligt innehåll. Men, en Googlare uppgav nyligen att gömt innehåll är okej, men sa också i samma video ”…om det är viktigt innehåll bör det vara synligt…”.
  8. Hjälpfullt ”tilläggsinnehåll.”: Enligt ett nu-offentligt Google Rater Guidelines-dokument är hjälpfullt tilläggsinnehåll en indikator om en sidas kvalitet (och därför Google-rankning). Exempel på detta är valutakonverterare, låneräntesuträknare och interaktiva recept.
  9. Innehåll gömt bakom flikar: Behöver användare klicka på en flik för att kunna se innehållet på din sida? Om så är fallet har Google sagt att detta innehåll ”kanske inte indexeras.”
  10. Antal utgående länkar: För många dofollow utgående länkar kan ”läcka” sidorankning, vilket kan skada en sidas rankning
  11. Multimedia: Bilder, videor och andra multimedia-element kan fungera som en innehållskvalitetsignal. Till exempel fann en branschstudie en korrelation mellan multimedia och rankningar.
  12. Antal interna länkar till sidan: Antalet interna länkar som pekar mot sidan indikerar dess betydelse i förhållande till webbplatsens andra sidor.
  13. Kvalitet på interna länkar till sidan: Interna länkar från auktoritativa sidor på domänen har en starkare effekt än sidor med ingen eller låg sidorankning.
  14. Brustna länkar: Att ha för många brustna länkar på en sida kan vara ett tecken på en försummad eller övergiven webbplats. Google Rater Guidelines-dokumentet använder brustna länkar som ett sätt att avgöra en hemsidas kvalitet.
  15. Läsnivå: Det finns inga tvivel om att Google gör en uppskattning av webbsidans läsnivå. Faktum är att Google brukade visa läsnivåstatistik:

Resultat för läsnivå per läsnivå:
Grundlig 33 %
Mellan 59 %
Avancerad 8 %

  1. Affiliate-länkar: Affiliate-länkar i sig skadar nog inte din rankning. Men om du har för många, kan Googles algoritm ägna mer uppmärksamhet åt andra kvalitetssignaler för att se till att du inte är en ”tunn affiliate-sida”.
  2. HTML-fel/W3C-validering: Mycket HTML-fel och slarvig kodning kan vara ett tecken på en sida med dålig kvalitet. Något kontroversiellt, men många inom SEO tror att en väl kodad sida används som en kvalitetssignal.
  3. Domänauktoritet: När allt kommer kring, kommer en sida på en auktoritativ domän rankas högre än en sida på en domän med mindre auktoritet.
  4. Sidans Sidorankning: Inte perfekt korrelation. Men sidor med mycket auktoritet tenderar att utklassa sidor utan mycket länkauktoritet.
  5. URL-längd: onödigt långa URL kan skada en sidas sökmotorsynlighet. Faktum är att flera branschstudier har funnit att kortare URL tenderar att ha en liten fördel i Googles sökresultat.
  6. URL-sökväg: En sida som ligger närmare hemsidan kan få en liten auktoritetsboost jämfört med sidor som är djupt begravna i sidans arkitektur.
  7. Mänskliga redaktörer: Trots att det aldrig är bekräftat, har Google lämnat in ett patent för ett system som tillåter mänskliga redaktörer att påverka SERP.
  8. Sidokategori: Kategorin som sidan är en del av är en relevanssignal. En sida som är del av en tätt relaterad kategori kan gå en relevansboost jämfört med en sida som ligger under en orelaterad kategori.
  9. WordPress-taggar: Taggar är en WordPress-specifik relevanssignal. Enligt Yoast.com:

”Det enda sättet det förbättrar din SEO är genom att relatera en bit innehåll till en annan, och mer specifikt en grupp av inlägg till varandra.”

  1. Sökord i URL: En annan relevanssignal. En representant för Google kallade nyligen detta ”en mycket liten rankningsfaktor”. Men fortfarande en rankningsfaktor.
  2. URL-sträng: Kategorierna i en URL-sträng läses av Google och kan ge en tematisk signal om vad en sida handlar om:

  1. Referenser och källor: Att citera referenser och källor, som uppsatser och forskningsrapporter gör, kan vara ett tecken på kvalitet. Googles kvalitetsguidelinjer uppger att läsare borde kika efter källor när de tittar på vissa källor: ”Det här är ett ämne där expertis och/eller auktoritativa källor är viktiga…” Men, Google har förnekat att de använder externa länkar som en rankningssignal.
  2. Punkter och numrerade listor: punklistor och numrerade listor hjälper dig att dela upp ditt innehåll för läsare, och gör din sida mer användarvänlig. Google håller antagligen med och kan föredra innehåll med punkter och nummer.
  3. Sidans prioritet i en Sitemap: Den prioritet en sida ges via sitemap.xml-filen kan influera rankningen.
  4. För många utgående länkar: direkt från ovannämnda Quality Rater-dokumentet:

”Vissa sidor har alldeles, alldeles för många länkar, som klottrar ner sidan och distraherar från huvudinnehållet.”

  1. Många andra sökord sidan rankar högt med: Om sidan rankar för flera andra sökord, kan det ge Google ett internt tecken av kvalitet.
  2. Sidans ålder: Även om Google föredrar färskt innehåll kan en äldre sida som kontinuerligt uppdateras prestera bättre än en ny sida.
  3. Användarvänlig layout: Vi citerar Googles Kvalitetsguidelinjer-dokument igen:

”Sidlayouten på sidorna med högst kvalitet gör att huvudinnehållet blir synligt omedelbart.”

  1. Parkerade domäner: En Google-uppdatering i december 2011 minskade synligheten för parkerade domäner.
  2. Användbart innehåll: Som Jared Carrizales påpekade, kan Google särskilja mellan innehåll med ”kvalitet” och innehåll som är ”användbart.

Webbplatsnivåfaktorer

  1. Innehållet ger värde och unika insikter: Google har uppgett att de gladeligen straffar webbplatser som inte medför något nytt eller användbart, särskilt tunna affiliate-sidor.
  2. Kontakta oss-sida: Det ovan nämnda Google Kvalitetsdokumentet uppger att de föredrar webbplatser med en ”passande mängd kontaktinformation”. Det sägs vara en bonus om din kontaktinformation matchar din whois-info.
  3. Domänförtroende/TrustRank: Många SEOs tror att ”TrustRank” är en enormt viktig rankningsfaktor. Och ett nyligen ansökt Google Patent med namnet ”Sökresultatsrankning baserad på förtroende”, tycks backa upp detta påstående.
  4. Webbplatsarkitektur: En väl sammansatt webbplatsarkitektur (till exempel, en silo-struktur) hjälper Google att tematiskt organisera ditt innehåll. Det kan också hjälpa Googlebot att få tillgång och indexera din webbplats sidor.
  5. Webbplatsuppdateringar: Många SEOs tror att webbplatsuppdateringar – och speciellt när nytt innehåll läggs till – fungerar som en färskhetsfaktor för hela webbplatsen. Google har dock nyligen förnekat att de använder ”publiceringsfrekvens” i sin algoritm.
  6. Närvaro av en Sitemap: En sitemap hjälper sökmotorer att indexera dina sidor lättare och mer grundligt, och förbättra synlighet.
  7. Webbplatsens driftstid: Massor av driftsbrott från webbplatsuppehåll och serverproblem kan skada din rankning (och till och med resultera i avindexering om det inte rättas till).
  8. Serverplats: Serverns plats påverkar hur din webbplats rankas i olika geografiska regioner (
  9. SSL-certifikat: Google har bekräftat att de använder HTTPS som en rankningssignal.

HTTPS som rankningssignal
Onsdag, 6 augusti 2014
Webbmasternivå: alla

Säkerhet är av högsta prioritet för Google. Vi investera mycket i att försäkra att våra tjänster använder industriledande säkerhet som stark HTTPS-kryptering som standard. Det betyder att folk som använder Search, Gmail och Google Drive, till exempel, automatiskt har en säker koppling till Google.
Förutom vårt eget arbete, jobbar vi också på att göra internet säkrare i ett bredare perspektiv. En stor del av det är att se till att webbplatser som folk kommer åt genom Google är säkra. Till exempel har vi skapat resurser för att hjälpa webbmasters hindra och fixa säkerhetsöverträdelser på sina webbplatser.

Enligt Google används dock HTTPS bara som ”tiebreaker”.

  1. Användarvillkor och Sekretess-sidor: Dessa två sidor hjälper till att tala om för Google att en webbplats är en pålitlig medlem av internet.
  2. Duplicerad metainformation på webbplatsen: Duplicerad metainformation över hela webbplatsen kan dra ner all din sidas synlighet. Faktum är att, the Search Console varnar dig för att ha för många av dessa.
  3. Brödsmulenavigering: Det här är en sorts användarvänlig webbplatsarkitektur som hjälper användare (och sökmotorer) att veta var de är på en sida. Google säger att: ”Google Search använder brödsmulenavigering i en webbplats kropp för att kategorisera informationen from sidan i sökresultaten.”
  1. Mobiloptimering: Eftersom mer än hälften av alla sökningar görs från mobila enheter, vill Google se att din sida är optimerad för mobilanvändare. Faktum är att Google nu straffar webbplatser som inte är mobilvänliga.
  2. Youtube: Det finns inga tvivel om att youtubevideor favoriseras i SERP (antagligen för att Google äger det)

Faktum är att Search Engine Land fann att youtube.com-trafiken ökade markant efter Google Panda.

  1. Webbplatsanvändarbarhet: En sida som är svår att använda eller navigera kan skada rankningar indirekt genom att reducera tid på webbplatsen, antal sidor som visas och avvisningsfrekvens (med andra ord, RankBrain rankningsfaktorer)
  2. Användande av Google analytics och Google Search-konsol: Visa tror att ha dessa två program installerade på din webbplats kan öka din sidas indexering. De kan också direkt influera rankningar genom att ge Google mer data att arbeta med (dvs. mer precis avvisningsfrekvens, oavsett om du får trafik från dina backlinks eller inte, etc.) Det sagt, har Google förnekat detta som en myt.
  3. Användarrecensioner/Webbplatsrykte: En webbplats rykte på sidor som Yelp.com spelar antagligen en viktig roll i Googles algoritm. Google publicerade till och med en ovanligt uppriktig översikt över hur de använder online-recensioner efter att en webbplats blev ertappad med att lura kunder i ett försök att få press och länkar.

Backlinkfaktorer

  1. Länkande domäns ålder: Backlinks from äldre domäner kan vara mäktigare än nya domäner.
  2. Antalet länkande rotdomäner: Antalet refererande domäner är en av de viktigaste rankningsfaktorerna i Googles algoritm, som du kan se från denna branschstudie över 1 miljoner Google sökresultat
  3. Antal länkar from separata C-Klass IP: Länkar från separata klass-c IP-adresser tyder på en vidare bredd av webbplatser som länkar till dig, vilket kan hjälpa med rankning.
  4. Antal länkande sidor: Antal länkande sidor – även från samma domän – påverkar rankning.
  5. Backlink Ankartext: som noterats i denna beskrivning av Googles ursprungliga algoritm:

”Först och främst, ankare erbjuder oftare en mer korrekt beskrivning av webbsidor än sidorna själva”

Självklart är ankartext mindre viktigt än tidigare (och, när den är över-optimerad, fungerar som webbspam-signal). Men sökordsrik ankartext skickar fortfarande en stark relevanssignal i små doser.

  1. Alt-taggen (för bildlänkar): Alt-text fungerar som ankartext för bilder.
  2. Länkar från .edu eller .gov-domäner. Matt Cutts har sagt att TLD inte är en faktor i webbplatsens prestanda. Men, det hindrar inte SEOs från att tro att det finns en särskild plats i algoritmen för .gov och .edu TLD
  3. Den länkande sidans auktoritet: Auktoriteten (Sidorankningen) hos den refererande sidan har varit en extremt viktig rankningsfaktor sedan Googles tidigare dagar, och är det fortfarande.

Se till att andra webbplatser länkar till dig
Länkar hjälper oss att hitta din webbplats och kan ge den större synlighet i våra sökresultat. När en sökning ger ett resultat, använder Google sofistikerade text-matchningstekniker för att visa sidor som är både viktiga och relevanta för varje sökning. Google tolkar en länk från sida A till sida B som en röst från sida A för sida B. Röster från sidor som själva är ”viktiga” har mer tyngd och hjälper andra sidor att anses ”viktiga”.

  1. Auktoriteten hos den länkande domänen: Den refererande domänens auktoritet kan spela en självständig roll i en länks värde.
  2. Länkar från konkurrenter: Länkar från andra sidor som rankar i samma SERP kan vara mer värdefulla för en sidas rankning för just det sökordet.
  3. Länkar från ”förväntade” webbplatser: Detta är något spekulativt, men vissa SEOs tror att Google inte kommer att helt lita på din webbplats förrän du länkas till från en uppsättning ”förväntade” webbplatser i din industri.
  4. Länkar från dåliga kvarter: Länkar från så kallade ”dåliga kvarter” kan skada din webbplats.
  5. Gästinlägg: Även om länkar från gästinlägg fortfarande är värt det, är de troligtvis inte lika mäktiga som sanna redaktionella länkar (plus, ”storskaligt” gäst-postande kan skapa problem för din webbplats)
  6. Länkar från reklam: Enligt Google borde länkar från reklam vara nofollowed. Men, det är troligt att Google kan identifiera och filtrera bort följda länkar från reklam.
  7. Hemsideauktoritet: Länkar till en refererande sidas hemsida kan spela en speciellt viktigt roll i att utvärdera en webbplats – och därmed en länks – vikt.
  8. Nofollow-länkar: Detta är ett av de mest kontroversiella ämnen inom SEO. Googles officiella uttalande i frågan är:

”Generellt sett, så följer vi dem inte.”

Vilket antyder att de gör det… i alla fall i vissa fall. Att ha en viss % nofollow-länkar kan också tyda på en naturlig vs onaturlig länkprofil.

  1. Mångfald av länktyper: Att ha en ovanligt stor andel av dina länkar från en enda sorts källa (som forumprofiler, bloggkommentarer) kan vara ett tecken på webbspam. Å andra sidan, är länkar från en mångfald av källor ett tecken på en naturlig länkprofil.
  2. ”Sponsrade länkar” eller andra ord runt länken: Ord som ”sponsorer”, ”Länkpartner” och ”sponsrade länkar” kan minska en länks värde.
  3. Kontextuella länkar: Länkar som bäddas in i din sidas innehålls anses mäktigare än länkar på en tom sida eller någon annanstans på sidan.
  4. Överdrivna 301 omdirigeringar till sida: Backlinks från 301-omdirigeringar spär ut Sidorankningen något, enligt en Webmaster Hjälpvideo.
  5. Interna länkars ankartext: Interna länkars ankartext är en annan relevanssignal. Även om interna länkar antagligen har mycket mindre vikt än ankartext från externa webbplatser.
  6. Länktitelsattribut: Länktiteln (den text som dyker upp när du sveper över en länk) kan också användas som en svag relevanssignal.
  7. Nationell TLD hos refererande domän: att få länkar från en nationsspecifik TLD (.de, .se, .no, .co.uk) kan hjälpa dig ranka bättre i det landet.
  8. Länkposition i innehåll: Länkar i början av en bit innehåll kan ha något tyngre vikt än länkar som placeras mot slutet av innehållet.
  9. Länkposition på sidan: Var en länk dyker upp på en sida är viktigt. Generellt gäller att en länk som bäddas in i sidans innehåll är mäktigare än en länk i sidfoten eller sidomenyn
  10. Länkande domänens relevans: En länk from en webbplats i liknande nisch är avsevärt mäktigare än en länk från en helt orelaterad sida.
  11. Sidonivårelevans: En länk från en relevant sida ger också mer värde.
  12. Sökord i titel: Google ger extra kärlek till länkar från sidor som innehåller din sidas sökord i titeln (”experter länkar till experter”).
  13. Positiv länkhastighet: En webbplats med positiv länkhastighet brukar få en SERP-boost eftersom det visar att din webbplats ökar i popularitet.
  14. Negativ länkhastighet: Och på andra sidan av myntet, kan en negativ länkhastighet markant reducera rankning eftersom det är ett tecken på avtagande popularitet.
  15. Länkar från ”nav”-sidor: The Hilltop Algorithm föreslår att länkar från sidor som anses vara topp-resursers (eller nav) på vissa frågor, får specialbehandling.
  16. Länkar från auktoritativa webbplatser: En länk från en webbplats som anses vara en ”auktoritetswebbplats” kommer antagligen ge en större fördel än en länk från en liten, relativt okänd webbplats.
  17. Länkad till som Wikipedia-källa: Även om länkarna i sig är nofollow, tror många att en länk från Wikipedia ger dig lite extra förtroende och auktoritet i sökmotorernas ögon.
  18. Co-förekomst: De ord som brukar visas kring dina backlinks hjälper till att berätta för Google vad den här sidan handlar om.
  19. Backlink-ålder: Enligt ett Google patent, har äldre länkar mer rankningsmakt än nyskapade backlinks.
  20. Länkar från verkliga sidor vs ”Splogs”: På grund av spridningen av bloggnätverk ger Google förmodligen större vikt till länkar som kommer från "riktiga webbplatser" än från falska bloggar. De brukar använda märkes- och användarinteraktionssignaler för att skilja mellan de två.
  21. Naturlig länkprofil: En sida med ”naturlig” länkprofil kommer att ranka högt och klara uppdateringar bättre än de som uppenbarligen använt black hat-strategier för att bygga länkar.
  22. Ömsesidiga länkar: Googles länkschema-sida listar "Överdrivet länkutbyte" som ett länkschema att undvika.
  23. Användargenererade innehållslänkar: Google kan identifiera UGC vs innehåll som publiceras av den faktiska webbplatsägare. De kan till exempel veta att en länk från den officiella WordPress-bloggen är mycket annorlunda än en länk från besttoasterreviews.wordpress.com.
  24. Länkar från 301: Länkar från 301-omdirigeringar kan tappa lite jämfört med en direktlänk. Men, Matt Cutts säger att 301 liknar direktlänkar.
  25. Schema.org-användning: Sidor som stöder mikroformat kan ranka över sidor utan det. Det kan vara en direkt boost eller det faktum att sidor med mikroformat har högre SERP CRT.
  26. TrustRank hos länkande sidan: förtroendet för en webbplats som länkar till dig påverkar hur mycket ”TrustRank” som överförs till dig.
  27. Antal utgående länkar på sidan: Sidrankning är inte oändlig. En länk på en sida med hundratals externa länkar överför mindre sidrankning än en sida med bara en handfull utgående länkar.
  28. Forumlänkar: På grund av spam på industriell nivå, kan Google markant nedvärdera länkar från forum.
  29. Antal ord hos det länkande innehållet: En länk från ett inlägg på 1000 ord är mer värdefullt än en länk från en 25-ords remsa.
  30. Kvalitet hos det länkande innehållet: Länkar från dåligt skrivet eller skruvat innehåll överför inte lika mycket värde som länkar från välskrivet innehåll.
  31. Länkar över hela webbplatsen: Matt Cutts har bekräftat att länkar över hela webbplatsen är ”komprimerade” att räknas som en enda länk.

Användarinteraktion

  1. RankBrain: RankBrain är Googles AI-algoritm. Många tror att dess främsta syfte är att mäta hur användare interagerar med sökresultatet (och rankar resultatet därefter)
  2. Organisk klickfrekvens för ett sökord: Enligt Google kan sidor som får fler klick också få en SERP-boost för just det sökordet.
  3. Organisk CTR för alla sökord: En webbplats organiska CTR för alla sökord det rankas för kan vara en människo-baserad, användarinteraktionssignal (med andra ord, ett ”Kvalitetsbetyg” för de organiska resultaten).
  4. Avvisningsfrekvens: Alla inom SEO håller med om att avvisningsfrekvens spelar roll, men det kan vara ett sätt för Google att använda sina användare som kvalitetstestare (det är ju faktiskt så att sidor med hög avvisningsfrekvens antagligen inte är ett bra resultat för det sökordet). Dessutom fann en nyligen gjord studie av SEMRush en korrelation mellan avvisningsfrekvens och Google rankning.
  5. Direkttrafik: Det är bekräftat att Google använder data från Google Chrome för att avgöra hur många personer som besöker en webbplats (och hur ofta). Webbplatser med massor av direkttrafik är mer troligtvis kvalitetssidor, jämfört med webbplatser som får mycket lite direkttrafik. Faktum är att SEMRush-studien jag just citerade fann en betydande korrelation mellan direkttrafik och Google rankning.
  6. Återkommande trafik: Webbplatser med återkommande besökare kan få en Google Rankningsboost.
  7. Pogosticking: ”Pogosticking” är en speciell typ av avvisning. I detta fall klickar användaren på andra sökresultat i ett försök att hitta svaret på deras förfrågan.

Resultat som folk ignorerar kan komma att märka av ett betydande rankningsfall.

  1. Blockerade sidor: Google har stängt av denna funktion i Chrome. Men, Panda använde denna funktion som en kvalitetssignal. Så Google kan fortfarande använda en variation av det.
  2. Chrome-bokmärken: Vi vet att Google samlar in Chrome webbläsare-användardata. Sidor som bokmärks i Chrome kan få en boost.
  3. Antal kommentarer: Sidor med mycket kommentarer kan vara en signal för användarinteraktion och kvalitet. Faktum är att, en Googlare sa att kommentarer kan hjälpa ”en hel del” med rankningar.
  4. Dwell time: Google ägnar mycket uppmärksamhet åt ”Dwell Time”; hur lång tid spenderar på din sida när de kommer från en Googlesökning. Det här refereras också som ”långa klick vs korta klick”. Kort sagt: Google mäter hur lång tid Googlesökare spenderar på din sida. Ju längre tid, desto bättre.

Speciella Googlealgoritmregler

  1. Förfrågan förtjänar färskhet: Google ger nyare sidor en boost för vissa sökningar.
  2. Förfrågan förtjänar mångfald: Google kan lägga till mångfald till en SERP för mångtydiga sökord, som ”Ted”, ”WWF”, eller ”rubin”.
  3. Användares webbläsarhistorik: Du har säkert märkt detta själv: webbplatser som du besöker ofta får en SERP-boost för dina sökningar.
  4. Användares sökhistorik: Sökkedjor influerar sökresultat för senare sökningar. Om du till exempel söker på ”recensioner” och sedan söker på ”brödrostar” är Google mer troligt att ranka brödrostsrecensioner högre i SERP.
  5. Utvalda snippets: Enligt en SEMRush-studie väljer Google utvalt snippets-innehåll baserat på en kombination av innehållslängd, formatering, sidoauktoritet och HTTPS-användning.
  6. Geo-targeting: Google ger preferens till webbplatser med en lokal server-IP och nationella domänändelser.
  7. Safe Search: Sökresultat med svärord eller vuxet innehåll visas inte för folk med Safe Search på.
  8. Google+ cirklar: Även om Google+ i de flesta anseenden är död, visar Google högre resultat för författare och webbplatser du lagt till i dina Google+ cirklar.
  9. ”YMYL”-sökord: Google har högre innehållskvalitetstandard för ”Your Money or Your Life”-sökord.
  10. DMCA-klagomål: Google ”nedrankar” sidor med legitima DMCA-klagomål
  11. Domänmångfald: Den så kallade ”Bigfoot-uppdatering” lade enligt uppgift till fler domäner till varje SERP-sida.
  12. Transaktionella sökningar: Google visar ibland olika resultat för shopping-relaterade sökord, som flygresesökningar.
  13. Lokala sökningar: För lokala sökningar placerar Google ofta lokala resultat över den ”normala” organiska SERP:en.
  14. Top Stories-rutan: Vissa sökord triggar en Top Stories-ruta.
  15. Varumärkespreferens: Efter Vince-uppdateringen började Google ge stora varumärken en boost för vissa sökord.
  16. Shoppingresultat: Google visar ibland Google Shoppingresultat i organisk SERP
  17. Bildresultat: Google visar ibland bilder bland de normala, organiska sökresultaten.
  18. Easter Egg-resultat: Google har runt dussinet Easter Egg-resultat. Om du till exempel söker efter ”Atari Breakout” i Google bildsök, blir sökresultaten förvandlade till ett spel (!). Tack till Victor Pan för den.
  19. Enskilda webbplatsresultat för varumärken: Domän eller varumärkesorienterade sökord visar flera resultat från samma webbplats.
  20. SMS-lånuppdateringen: Det är här en speciell algoritm designad för att städa upp ”mycket spammiga förfrågningar

Varumärkessignaler

  1. Varumärkets ankartext: Varumärkt ankartext är en enkel – men stark – signal
  2. Varumärkessökningar: Folk söker efter varumärken. Om folk söker efter ditt märke i Google, visar detta Google att din webbplats är ett riktigt varumärke.
  3. Varumärke + Sökordssökningar: Söker folk efter ett specifikt sökord tillsammans med ditt varumärke (till exempel domän + ämne)? Om så är fallet, kan Google ge dig en rankningsboost när folk söker efter det sökordet utan varumärket i Google.
  4. Webbplats har Facebooksida och gillningar: Varumärken tenderar att ha Facebooksidor med många gillningar.
  5. Webbplats har Twitterprofil med följare: Twitterprofiler med många följare signalerar om ett populärt varumärke.
  6. Officiell LinkedIn företagssida: De flesta verkliga företag har företagssidor på LinkedIn.
  7. Känt författarskap: I februari 2013 påstod Googles VD Eric Schmidt:

Inom sökresultat, kommer information som knyts till en verifierad onlineprofil att rankas högre än innehåll utan sådan verifikation, vilket resulterar i att de flesta användare naturligt klickar på (verifierade) toppresultaten.”

  1. Sociala Medie-kontons legitimitet: Ett socialt mediekonto med 10 000 följare och 2 inlägg kommer antagligen att tolkas mycket annorlunda än ett annat konto med 10 000 följare med massor av interaktion. Faktum är att Google lämnade in en patentansökan för att avslöja om sociala medie-konton var äkta eller falska.
  2. Varumärkesomnämnande i Top Stories: Riktigt stora varumärken omnämns i Top Stories hela tiden. Faktum är att vissa varumärken har en nyhetsfeed från deras egen webbplats, på första sidan.
  3. Olänkade varumärkesomnämnanden: Varumärken blir hela tiden omnämnda utan att någon länkar till dem. Google tittar antagligen på icke-länkade varumärkesomnämnanden som en varumärkessignal.
  4. Fysisk lokals plats: Riktiga företag har kontor. Det är möjligt att Google fiskar ett platsdata för att avgöra huruvida en webbplats är ett stort varumärke eller inte.

On-site Webbspamfaktorer

  1. Pandastraff: Webbplatser med lågkvalitativt innehåll (särskilt innehållsfarmer) är mindre synliga i sökningar efter att de blivit tilldelade ett Pandastraff.
  2. Länkar till dåliga kvarter: Att länka ut till dåliga kvarter – som spammiga apoteks eller smslånswebbplatser – kan skada din webbplats synlighet.
  3. Omdirigeringar: Lömska omdirigeringar är ett stort nej. Om du åker fast kan din webbplats inte bara bli straffad, utan också avindexerad.
  4. Popups eller ”distraherande reklam”: Det officiella Google Rater Guidelines-dokumentet säger att popups och distraherande reklam är ett tecken på en webbplats av dålig kvalitet.
  5. Interstitiella popup-fönster: Google kan straffa webbplatser som visar "interstitiella" popup-fönster som täcker hela sidan till mobila användare.
  6. Överoptimerad webbplats: Ja, Google straffar folk för att överoptimera sina webbplatser. Detta inkluderar: proppa fullt med sökord, använda för många rubrik-taggar, överdriven sökordsdekoration.
  7. Rappakaljainnehåll: Ett Google Patent visar hur Google kan identifiera ”rappakalja”-innehåll, vilket är hjälpsamt för att filtrera ut vridet eller autogenererat innehåll från deras index.
  8. Doorway-sidor: Google vill att sidan du visar Google ska vara sidan som användaren i slutändan ser. Om din sida omdirigerar folk till annan sida, är detta en ”Doorway-sida”. Det behöver inte ens nämnas att Google inte gillar webbplatser som använder Doorway-sidor.
  9. Reklam högst upp på sidan: ”Sidolayoutalgoritmen” straffar webbplatser med mycket reklam (och inte mycket innehåll) högst upp på sidan.
  10. Gömma Affiliatelänkar: Att gå för långt när du försöker dölja affiliatelänkar (speciellt med cloaking) kan ge straff.
  11. Fred: Ett smeknamn som ges till en serie Google-uppdateringar med början 2017. Enligt Search Engine Land riktar Fred in sig på "innehållswebbplatser med lågt värde som sätter intäkter över att hjälpa sina användare."
  12. Affiliate-webbplatser: Det är ingen hemlighet att Google inte är den största fanen av affiliates. Och många tror att webbplatser som tjänar pengar genom affiliate-program granskas extra mycket.
  13. Autogenererat innehåll: Google hatar förståeligt nog autogenererat innehåll. Om de misstänker att din webbplats pumpar ut datorgenererat innehåll, kan det leda till ett straff eller av-indexering.
  14. Överdrivet Sidorankningsskulptering: Att gå för långt med Sidorankningsskulptering - genom att markera alla utgående länkar som nofollow - kan vara ett tecken på att rigga systemet.
  15. IP-adress flaggad som spam: Om din servers IP-adress är flaggad som spam, kan det påverka alla webbplatser på den servern.
  16. Metatagspamming: Att proppa fullt med sökord kan också ske i metataggarna. Om Google tror att du lägger till sökord till din titel och beskrivningstaggar i ett försök att rigga algoritmen, kan de ge din webbplats ett straff istället.

Off-site Webspamfaktorer

  1. Onaturlig ökning av länkar: En plötslig (och onaturlig) ökning av länkar är ett säkert tecken på falska länkar
  2. Penguin-straff: Webbplatser som drabbas av Google Penguin är betydligt mindre synliga i sökningen. Men, tydligen fokuserar Penguin nu mer på att filtrera ut dåliga länkar än att straffa hela webbplatser.
  3. Länkprofil med hög % lågkvalitativa länkar: Massor av länkar från källor som vanligtvis används av black hat SEOs (som bloggkommentarer och forumprofiler) kan vara ett tecken på att försöka rigga systemet.
  4. Länkar från orelaterade webbplatser: En hög procenthalt av backlinks från webbplatser med orelaterade ämnen kan öka risken för ett manuellt straff.
  5. Onaturliga länkar-varning: Google har skickat ut tusentals ”Google Search Console notice of detected unnatural links”-meddelanden. Detta föregår oftast ett rankningsfall, men inte 100 % av gångerna.
  6. Länkar från lågkvalitetskataloger: Enligt Google kan backlinks från lågkvalitetskataloger leda till ett straff.
  7. Widgetlänkar: Google tycker inte om länkar som automatiskt genereras när användare bäddar in en ”widget” på sin sida.
  8. Länkar från samma Klass C IP: Att få en onaturlig mängd länkar från webbplatser på samma server IP kan hjälpa Google att bestämma att dina länkar kommer från ett bloggnätverk.
  9. ”Poison” Ankartext: Att ha ”posion” ankartext (särskilt apoteksord) riktade till din sida kan vara ett tecken på spam eller en hackad sida. Oavsett vilket kan det ska din webbplats rankning.
  10. Onaturliga länktoppar: Ett Google Patent från 2013 beskriver hur Google kan identifiera huruvida en ökning av länkar till en sida är legitim. Dessa onaturliga länkar kan komma att nedvärderas.
  11. Länkar från artiklar och pressrelease: Artikelkataloger och pressreleaser har missbrukats till sådan punkt att Google nu anser dessa två länkbyggarstrategier vara ”länkmanipulationer” i många fall.
  12. Manuella handlingar: Det finns flera sådana, men de flesta är relaterade till black hat-länkbyggande.
  13. Sälja länkar. Att åka fast med att sälja länkar kan skada din söksynlighet.
  14. Google Sandbox: Nya webbplatser som får en plötslig ökning av länkar placeras ibland i Google Sandbox, vilket tillfälligt minskar deras söksynlighet.
  15. Google Dance: Google Dance kan tillfälligt skaka om rankningar. Enligt ett Google Patent, kan detta vara ett sätt för dem att avgöra om en sida försöker fiffla med algoritmen eller ej.
  16. Disavow Tool: Användning av Disavow Tool kan ta bort ett manuellt eller algoritmiskt straff för webbplatser som utsatt för negativ SEO.
  17. Begäran om omprövning: En framgångsrik omprövningsförfrågan kan häva ett straff.
  18. Tillfälliga länkmanipulationer: Google har förstått att personer skapar - och snabbt tar bort - spammiga länkar. Kallas också tillfälliga länkmanipulationer.

Sammanfattning

Det där var en rejäl lista.
För att summera, här är de viktigaste Googlerankningsfaktorerna under 2018:

  • Refererande domäner
  • Organisk klickfrekvens
  • Domänauktoritet
  • Mobilanvändning
  • Dwell time
  • Totalt antal backlinks
  • Innehållskvalitet
  • On-page SEO

Nu skulle jag vilja höra från dig:
Vilken SEO rankningsfaktor från denna lista var ny för dig?
Eller så kanske jag missade något.
Oavsett vilket, låt mig veta genom att lämna en kommentar nedan.




LEAVE A REPLY

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Call Now Button