Vi ❤ Inbound Marketing med Hubspot


Just nu sätter vi upp ert Hubspot konto gratis så ni kommer igång med er Inbound Marketing. Outbound är ute och Inbound är inne, vi gör så att kunderna kommer till er istället för att jaga dem med blåslampa..


Få en kostnadsfri Hubspot installation för ert företag



E-postadress*


Förnamn*


Efternamn


Företagsnamn


Hemsida*



Congratulations. Your message has been sent successfully.
Error, please retry. Your message has not been sent.

Vi delar aldrig din information med andra företag.

Inbound Marketing i samarbete med Marketinghouse, Hubspot partner


Det finns många skäl till att gå över från den gamla sortens marknadsföring till Inbound Marketing. Ett tungt skäl är den ekonomiska biten – det är nämligen mycket billigare att marknadsföra sig via internet istället för att lägga pengar på TV, radio och tryckta annonser. Resultaten från en traditionell reklamkampanj är svårare att mäta än en digital kampanj där det går att få ut en mer exakt besöksstatistik vilket gör det mer lönsamt.


En Inbound Marketing-konsult kan hjälpa till med att lägga upp en långsiktig plan för hur den digitala marknadsföringen ska se ut, med allt ifrån att göra en ordentlig målgruppsanalys, optimera hemsidan och innehållet i sociala medier, till hur sista steget i delight-processen ska se ut.


Resultatet med Inbound Marketing blir att företaget får ett försprång jämfört med de som använder Outbound Marketing, får kunder som köper mer, stannar längre och framförallt sprider ens goda rykte.

Inbound Marketing med Hubspot
Inbound Marketing kan enklast beskrivas som den moderna formen av marknadsföring. Medan det gamla, traditionella sättet att marknadsföra sig på via uppsökande verksamhet mest stör folk, jobbar man inom Inbound Marketing med att skapa innehåll som folk faktiskt tycker om och söker upp själva.
Så vad är då Inbound Marketing? För att förstå det behöver man också förstå vad det inte är.
Outbound Marketing – det gamla sättet
Motsatsen till Inbound Marketing heter Outbound Marketing och är den traditionella formen av marknadsföring som sker via att ringa kalla samtal, skicka kalla e-mail (så kallad spam), annonsera i tidningar, radio och TV samt skicka ut tryckt material. Denna form av reklam är enligt många både störande och avbrytande, genom att kunderna inte själva väljer när de vill bli utsatta för den. Att se på TV innebär så gott som alltid att de spännande scenerna i filmen avbryts av att det blir reklampaus, vilket skapar irritation istället för intresse. De flesta är också väl bekanta med irritationen som uppstår när en telefonförsäljare ringer mitt under middagen. Det är dessutom dyrt att marknadsföra sig på det här sättet, och eftersom fokus ligger på avsändaren istället för mottagaren blir det en mindre effektiv metod. Resultatet blir att målgruppen skaffar Netflix istället för att se på vanlig TV, blockerar nummer från telefonförsäljare i mobilen och sätter upp en lapp med ”ingen reklam tack” på brevlådan.
Det medför att företag som vill marknadsföra sig på ett effektivt sätt måste anpassa sig för att hänga med i utvecklingen som sker. Tidigare var köparen i en större beroendeställning till säljaren, eftersom det inte gick att göra research på samma sätt innan. Nu visar undersökningar att hela 50 % av kunderna sökt online efter produkten innan de går och köper den, vilket gör att de har en helt annan typ av kunskap med sig redan när de går in i affären. Köparen är därmed inte längre lika beroende av säljaren och kan enkelt leta vidare i en annan affär om produkten inte passade.
Inbound Marketing – den moderna vägen
Inbound Marketing är ett begrepp som myntades av Dharmesh Shah och Brian Halligan redan år 2006. De är även grundarna som står bakom HubSpot. Brian och Dharmesh insåg att eftersom sättet att leva på ändras hela tiden, måste även marknadsföringen vara föränderlig och ändras i samma takt som köparna. Därmed var en av de allra viktigaste punkterna inom Inbound Marketing skapad – att fokus ska vara centrerat på köparen. Medan Outbound Marketing ständigt avbryter sin målgrupp, ser Inbound Marketing till att vara en del av samtalet. Genom att fokusera på kunderna skapas ett relevant innehåll som inte fokuserar på att sälja så mycket som möjligt till kunderna, utan på att lära dem något och få dem att själva söka upp innehållet. Rätt innehåll är anpassat efter målgruppen man riktar sig till vilket i sin tur drar till sig kunderna självmant.
Inbound Marketing är marknadsföring som sker via SEO, bloggar, Youtube-kanaler, podcasts och olika sociala medier. När fokus först ligger på att lära ut till kunden, och skapa ett värde för dem i form av information, kan det senare bli aktuellt att presentera de tjänster eller produkter man tillhandahåller. Innehållet man skapar kallas för Content, och Content Marketing är en viktig del inom Inbound Marketing-metoden, som består av fyra steg som du hittar i nästa sektion.
De 4 stegen i inbound Marketing
Attract: Som säljare av en tjänst eller produkt gäller det att känna sin målgrupp och locka rätt personer till sin hemsida. Man vill ju inte bara ha besökare till sidan, utan besökare som förhoppningsvis kan bli kunder, och dessa attraheras bäst med ett relevant innehåll som de dessutom sökt upp själva.

Convert: Så fort rätt besökare har hittat till ens sida, är nästa steg att konvertera dem till leads, vilket man gör genom att få dem att lämna någon form av kontaktinformation. Detta kan ske genom att de till exempel får ladda ned en e-bok eller något annat material som är tillräckligt värdefullt, via en call-to-action-knapp. Låt inte besökarna behöva tänka så mycket, utan låt det stå ”ladda ned e-bok här” för att göra det så enkelt som möjligt.

Close: Efter att besökaren konverterats till en lead kan samtalet fortsätta. Härifrån är det dags att fortsätta få dem att ta steget vidare till att bli kunder. Det finns några olika tillvägagångssätt för att göra detta, genom bland annat att skicka ut e-post (med innehåll som är värdefullt och relevant för mottagaren), CRM (customer relationship management, även kallat kundsupport), closed-loop-reporting och marketing automation. Med hjälp av dessa metoder är det enkelt att skicka rätt e-post vid rätt tillfälle, bevaka historiken och hålla koll på när det är läge att kontakta leadet.

Delight: Även efter att kunden har avslutat affären fortsätter samtalet, denna gång för att göra kunden till en promoter för företaget. Ifall kunden är nöjd kommer den att tala gott om företaget och bidra till att sprida ryktet om vilket bra jobb man gör, samtidigt som han/hon kommer att handla igen. För att ta reda på vad man som företag gjorde bra kan man efter kundens köp skicka ut en enkät med frågor om hur köpet upplevdes. Detta blir ett värdefullt verktyg för framtida försäljningar och marknadsföring.

Våra kunder berättar


Puffer hjälper oss med Hubspot, vi har fått en helt annan struktur som vi behövde för att få vår verksamhet att utvecklas. Vi använder Hubspots CRM system och det är en stor skillnad för ett företag som tidigare använt Excellistor. Kan verkligen rekommendera detta!

Gunnar MichanekPartner, Mindfulnessgruppen

VI använder Hubspot tillsammans med Puffer för att generera fler leads och avlasta våra säljare med automatiserade funktioner. Så skönt att gå från "Push" till "Pull", Inbound Marketing är precis i linje med vårt varumärke.

Ludvig Von BahrPartner, Minds Unlimited